ما بزرگتر ها می دانیم که موسیقی می تواند روی حال ما تاثیر بگذارد. و تاثیری که یک لالایی آرام و ملایم روی یک بچه حساس و سخت پسند دارد بسیار شگفت آور است. علاوه بر حسی که در ما ایجاد می کند، موسیقی می تواند شیوه ای که ما از طریق آن می آموزیم را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این یکی از معدود فعالیت هایی است که شامل استفاده از کل ذهن می باشد.

موسیقی نه تنها می تواند فواید شگفت آوری برای یادگیری زبان، بهبود حافظه و تمرکز داشته باشد، بلکه برای هماهنگی و رشد فیزیکی انسان نیز سودمند است، این مسلما در تمامی فرهنگ ها به صورت ذاتی وجود دارد. کودکانی که با گوش کردن به موسیقی بزرگ می شوند، روابط موسیقایی محکمی در ذهن ایجاد می کنند که هرکدام مهارت های زبانی آنها را تقویت می کنند.

موسیقی نقش بسیار مهمی را در یادگیری زبان مادری ما و سایر زبان ها ایفا می کند. ما کودکان می توانیم ضرب آهنگ و ساختار موسیقی زبان مادری مان را خیلی قبل تر از این که بتوانیم کلمات را بگوییم یاد بگیریم. بیشتر ما کودکان می توانیم ترانه ها و اشعار کودکانه که آموختیم را به یاد آوریم. موسیقی به ما کمک می کند که کلمات و اصطلاحات را خیلی موثرتر به خاطر بسپاریم. ضرب آهنگ موسیقی همراه با الگوهای تکراری در یک ترانه به ما کمک می کنند که کلمات را حفظ کنیم. کودکان دو زبانه به نوعی خاص می توانند از خواندن ترانه ها در زبان دوم شان بهره ببرند. حتی اگر بیشتر کلمات در ابتدا نا آشنا به نظر برسند، تقلید کلمات یک ترانه می تواند به بچه ها کمک کند تولید صداها را در یک زبان جدید تمرین کنند. این صداها به تدریج منجر به درک درست می شوند چون یک ترانه بارها و بارها تمرین شده است.

توانایی منحصر به فرد موسیقایی در میان افرادی چند زبانه بسیار رایج است. بدین ترتیب، موسیقی دان ها زبان های خارجی را به خاطر توانایی برتر خود در درک، تحلیل و بازآفرینی لهجه ها آسان تر یاد می گیرند. هنگام گوش کردن به موسیقی دنبال کردن متن ترانه ها، ملودی، ریتم و ضرب را هر دو بخش مغز را مورد استفاده قرار می دهد.

از سن پایین آغاز کنید. چگونه موسیقی را به کودکان تان معرفی کنید؟

برای فرزندتان موسیقی پخش کنید. فرزند خود را در معرض انواع مختلفی از گزینه های موسیقی به سبک های مختلف قرار دهید. اگر یک آلت موسیقی می نوازید، زمانی تمرین کنید که فرزندتان در نزدیکی شما باشد. به خاطر داشته باشید که حجم صدای موسیقی را در حد ملایم نگه دارید. موسیقی با صدای بلند می تواند به شنوایی یک کودک آسیب برساند.

برای فرزندتان آواز بخوانید. این که شما چقدر خوب آواز می خوانید اهمیتی ندارد. شنیدن صدای شما به کودکتان کمک می کند که شروع به یادگیری زبان کند. بچه ها عاشق الگو ها و ریتم های ترانه ها هستند. حتی نوزادان می توانند ملودی های خاصی را که یک بار آنها را قبل تر شنیده اند را تشخیص دهند.

با فرزندتان آواز بخوانید. بچه ها در حالی که بزرگ می شوند از آواز خواندن با شما لذت می برند. قرار دادن کلمات بر روی موسیقی به مغز کمک می کند که آنها را سریع تر یاد بگیرد و بیشتر در ذهن بمانند.

کلاس موسیقی را زود شروع کنید. مغز های در حال رشد بچه های کوچک آماده یادگیری موسیقی هستند. بیشتر بچه های چهار تا پنج ساله از ساختن موسیقی لذت می برند و می توانند مقدمات برخی از ساز ها را یاد بگیرند. شروع زودهنگام یادگیری موسیقی می تواند به بچه ها کمک کند که یک عشق ابدی به موسیقی داشته باشند.

مدرسه فرزند خود را به آموزش موسیقی تشویق کنید. آواز خواندن، هرقدر کم، به تحریک مغز کمک می کند. در طول زمان، تحصیل موسیقی می تواند کمک به ساخت مهارت هایی مانند هماهنگی و خلاقیت کند. یادگیری موسیقی به فرزند شما کمک می کند که یک فرد همه فن حریف شود.